• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72333
+
-

تأمین 40 درصد آب روستاهای قم  از سرشاخه‌ها

نخستین جلسه شورای بهداشت شهرستان قم که با بحث‌های جدی و چالشی در مورد وضعیت خدمات بهداشت بخش‌ها و آب شرب روستاها برگزار شد، استفاده ۴۰ درصد روستاهای استان قم از سرشاخه‌ها مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش تسنیم، «مرتضی حیدری» در نخستین نشست شورای بهداشت شهرستان قم که پس از تعطیلی چندساله با دستور او و با حضور بخشداران و مسئولان بهداشت استان و دیگر دستگاه‌های مسئول برگزار شد اظهار کرد: باید همه اعضای جلسه درباره موضوعات حوزه بهداشت و درمان با مطالعه حضور پیدا کنند تا شاهد تصمیماتی مانند آنچه در گذشته اتخاذ شده نباشیم.
وی با اشاره به این‌که متناسب با شهر و استان باید تصمیم لازم گرفته شود گفت: به برکت جمهوری اسلامی زیرساخت‌های بهداشت قابل‌مقایسه با قبل نیست تا جایی که اول انقلاب قم پر از پزشکان هندی و بنگلادشی بود، اما اکنون متخصص در قم تربیت می‌کنیم.

فرماندار قم بیان کرد: به دلیل تغییر سبک زندگی با پدیده‌هایی روبه‌رو می‌شویم که این شوراها برای رفع آنهاست، مانند موضوع نواقص سیستم آب‌رسانی به بخشی از روستاها. زیرا جمعیت برخی روستاها کم است و زیر نظر آبفار نیستند و در ایام تابستان به دلیل مهاجرت معکوس، مصرف آب در آنها بالاتر می‌رود و آب‌رسانی به بعضی روستاها با تانکر و به‌صورت غیربهداشتی صورت می‌گیرد.
در ادامه موضوع غیربهداشتی بودن آب برخی روستاها از جمله قاشقا بلاقی، غلام بلاقی، چشمه پلنگی، نویس، سولوقون به‌عنوان دستور جلسه مطرح شد که به دلیل کمبود جمعیت، آب این روستاها با تانکر تأمین می‌شود.

«ابوالفضل تمیزی» بخشدار سلفچگان نیز به بیان وضعیت بهداشت و درمان در این بخش پرداخت و گفت: استاندارد تأمین پزشک، یک پزشک به ازای 4600 نفر تعیین ‌شده که این عدد کم است.
«سیدجمال موسوی» بخشدار جعفرآباد نیز دپوی کود در بخش، رها شدن پساب خانگی، رها شدن لاشه حیوانات اطراف رودخانه و کمبود بهورز را از جمله مشکلات دانست و با اشاره به این‌که 17 روستا در این بخش دهیار ندارند گفت: همین موضوع موجب شده مسائلی مانند ایجاد چاه‌های جذبی در خانه‌ها مغفول بماند.

 «ابوالفضل خوبرو» بخشدار کهک هم در این جلسه با اشاره به وجود 3 مرکز بهداشت در این بخش اظهار کرد: در روستای صرم که روستای پرجمعیتی است مکاتبات فراوانی در ارتباط با مراکز درمانی داشتیم. حتی ساختمان دهیاری‌ها در اختیار مرکز بهداشت قرار داده شد، اما باز خدمات مطلوب اتفاق نیفتاد.

این خبر را به اشتراک بگذارید